Bajki terapeutyczne

W codziennym życiu zdarza się, że dziecko nie radzi sobie ze swoimi problemami. Można wtedy przeczytać mu bajkę. Po to, aby jak w lustrzanym odbiciu pokazać mu, co się z nim dzieje, odzwierciedlić jego myśli, uczucia, zachowania. Pokazać możliwości nowych zachowań, komunikując je obrazowo. Wchodząc w świat bajek możemy zmienić perspektywę patrzenia na to, co trudne i nie do pokonania, wzbudzić zasoby, ożywić doświadczenia, wspomnienia oraz uczucia, które kiedyś towarzyszyły pozytywnym rozwiązaniom. Dzięki bajkom możemy odnaleźć kroplę nadziei, otuchy i wiary, które bez względu na wiek są każdemu potrzebne. W nieświadomości magazynowany jest przekaz, przesłanie, które może okazać się ważne w przyszłości.
Dziecięce lęki są procesem wewnętrznym, bezpośrednio wiążą się z oczekiwaniem na ból lub sytuację zagrożenia. Dziecko nie posiada jeszcze umiejętności radzenia sobie z tym co nieznane i bolesne, odnajduje w bajkach terapeutycznych możliwość zaspokojenia swoich potrzeb. Perypetie bohaterów oraz ich umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach uczą dziecko, że można modyfikować swoje zachowania.
Metoda pracy z bajką terapeutyczną jest na tyle niezwykła i niesamowita w swej istocie, że nie wymaga od nikogo specjalnego i ukierunkowanego działania terapeutycznego. Bajka działa sama. Możliwość identyfikacji z główną postacią pozwala na przeżycie lęku w „bezpiecznej odległości”. Umiejętne poradzenie sobie głównego bohatera z całością problemów sprawia, że dziecko również odnosi wewnętrzny sukces wraz z nim. Bardzo istotnym jest, aby dostarczać dzieciom bajek jakich potrzebują. Ważne jest, aby umiejętnie tworzyć teksty, które będą niosły pomoc, ponieważ baśniowa rzeczywistość zgodna jest ze sposobem myślenia dziecka.

Drodzy Rodzice, zamieszczamy spis bajek dla Waszych pociech.

 

„Bajki, które leczą”  Doriss Brett (Cz. 1 i Cz. 2)

baja6                                 baja7

tematyka: lęk przed ciemnością, przed psami, moczenie nocne, nowe dziecko w rodzinie, pierwsze dni w przedszkolu, rozwód rodziców, śmierć kogoś bliskiego, pobyt w szpitalu, ból, dziecko kompulsywne i perfekcjonistyczne, nieśmiałość, dokuczanie, nowa rodzina, dziecko impulsywne, dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym, teksty odprężające dziecko

„Niestworzone historie : bajki edukacyjne ” red. Beata Ziółkowskabaja9zbiór bajek dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym

tematyka : lęk przed rozstaniem z opiekunem, akceptacja fizycznej odmienność, lęk przed ciemnością, brak posłuszeństwa – łamanie reguł, akceptacja młodszego rodzeństwa, lęk przed nowym nieznanym, odchodzenie – umieranie, radzenie sobie w trudnych sytuacjach – branie odpowiedzialności za swoje decyzje, brak akceptacji ze strony grupy rówieśniczej, nieśmiałość – lęk przed publicznym wystąpieniem, pasywność, brak akceptacji dla swej fizycznej odmienności, samotność, brak akceptacji, wstydliwe problemy, moczenie nocne, komunikowanie się z innymi, wyrażanie emocji, brak wiary w siebie, samotność, bezradność, radzenie sobie w nowych sytuacjach – samodzielność, nieśmiałość – wycofanie z kontaktów rówieśniczych

Już się nie boję” Julia Śniarowska”

dlaczego warto czytać dzieciom bajkiBajki terapeutyczne dla przedszkolaków

Jak pomóc dziecku, które jest nieśmiałe? Jak wytłumaczyć przedszkolakowi, że duchy nie istnieją, a upiorne kształty tańczące nocą na ścianie pokoju to tylko cienie drzew rosnących w ogrodzie?
Niestety logiczne tłumaczenie i przekonywanie, że nie ma się czego bać, zwykle na niewiele się zdają. Co zatem robić, kiedy do świata kilkulatka wkrada się lęk?
W takich sytuacjach niezwykle pomocne mogą okazać się bajki terapeutyczne, które w prosty i skuteczny sposób są w stanie przeniknąć do dziecięcej rzeczywistości, pomagając ją uporządkować, zrozumieć oraz uwolnić od trosk i zmartwień. Atrakcyjna bajkowa rzeczywistość, bliscy dziecku bohaterowie, przeżywający nie tylko podobne problemy, ale również niezwykłe przygody, pozwalają maluchowi na konfrontację z własnym lękiem w bezpiecznym i odpowiednio zaaranżowanym świecie bajki. Daje to dziecku możliwość spojrzenia na problem z innej perspektywy, a w konsekwencji podjęcia walki z własnym lękiem i zapanowania nad nim.

Książka zawiera piętnaście bajek, opracowanych z myślą o dzieciach między czwartym a szóstym rokiem życia, które borykają się z lękami charakterystycznymi dla wieku przedszkolnego. Każda bajka poświęcona jest innemu problemowi, każda opatrzona jest również komentarzem psychologa. Komentarz psychologa – oprócz krótkiego, teoretycznego wprowadzenia  – zawiera także praktyczne wskazówki i rady dla rodziców – jak rodzić sobie z danym problemem i jak mu zapobiegać, zestawy pytań i zagadnień, które można wykorzystać do rozmowy z dzieckiem na trudny temat oraz pomysły na zabawy i aktywności, pomocne w pracy nad problemem.

Problemy poruszane w bajkach:
– brak wiary we własne możliwości,
– częste rozstania związane z pracą zawodową,
– dziecko małomówne i zamknięte w sobie,
– kłótnie rodziców,
– koszmary nocne,
– lęk przed ciemnością, dziecięcymi imaginacjami, nieznanym otoczeniem,
– lęk przed zgubieniem,
– lęk przed wizytą u lekarza,
– lęk separacyjny,
– narodziny drugiego dziecka,
– nieradzenie sobie ze złością,
– nieśmiałość,
– debiut w przedszkolu, choroba i pobyt w szpitalu

Irene Wineman Marcus, Paul Marcus – „Nocne straszydła”

nocne-straszydla-dlaczego-dzieci-boja,pd,25729

Wiele dzieci przeżywa wieczorami lęki, które mogą trapić już dwulatka i powracać przez kilka lat. Książka „Nocne straszydła” pokazuje rodzicom, jak wyjaśnić dzieciom źródła tych lęków. Nie tłumaczy, że potwory to w rzeczywistości zostawione na krześle ubrania, a duchy – wiatr w gałęziach drzew, tylko pokazuje, że są one projekcją przeżywanych przez dziecko, a nie wyrażonych emocji. Davey – a poprzez niego także czytelnik – uczy się, że myśli i pragnienia nie mają takiej mocy, jak mu się wydaje, może więc spróbować doświadczyć swoich uczuć bezpośrednio, bez wyobrażania sobie strasznych stworzeń. Książka ta może pomóc rodzicom i terapeutom złagodzić ten powszechny, lecz dokuczliwy dziecięcy problem.

„Bajki terapeutyczne dla najmłodszych” Maciejka Mazan

baja2

Zbiorek dziesięciu bajek terapeutycznych do czytania i słuchania (wszystkie bajki nagrane są na płycie CD, dołączonej do książki). Bajki są krótkie, napisane prostym, ale pięknym, magicznym językiem, który znakomicie trafia do dziecka, porusza jego wyobraźnię i edukuje.
Dzieci poznają barwnych bohaterów bajeczek – np. przedszkolaka Bartka, który chciał, aby koledzy go polubili, lękliwego Jarka, który wszystkiego się bał czy Lulka – skrzata miejskiego, który nie lubił miejskiego gwaru… To na podstawie ich przeżyć dzieci nauczą się przezwyciężać trudności, zdobywać wiarę we własne siły, a także poznają znaczenie zmysłów jak dotyk, smak, zapach czy wzrok. Lektura bajek pozwali dzieciom kształtować odpowiednie dla wieku umiejętności społeczne, przetwarzać zdobytą wiedzę, a także zażegnać towarzyszące lęki
i niepokoje.
Znakomity materiał do pracy dydaktycznej w domu i w przedszkolu.

  „Zaczarowane bajki, które leczą” Anna Kozłowska 

baja3

Wiele bajek przedstawionych w książce współtworzyły dzieci. Historie opowiedziane odzwierciedlają przeżywane dziecięce problemy, a także pomagają w szukaniu rozwiązań. Są to nie tylko utwory dla dzieci – niektóre z nich są przeznaczone dla dorosłych. Mówią o ich potrzebach, a także o tym, w jaki sposób są one zaspokajane. Czasami bowiem myśl o własnych rozterkach przesłania dorosłym myślenie o rzeczywistych potrzebach dziecka. Do niektórych bajek dołączone są dziecięce rysunki, które ilustrują najbardziej istotne chwili w opowiadanej historii.

 „Bezpieczna bajka „Bąkiewicz , B. Ostrowicka , Z. Stanecka , M. Strękowska – Zaremba , D. Suwalska , A. Tyszka

baja4

Bezpieczna bajka, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także do rodziców i opiekunów, zawiera bajki terapeutyczne znanych polskich pisarek na tematy takie jak: spotkanie z nieznajomym, znaleziony (niebezpieczny) przedmiot, zgubienie się, bezpieczeństwo w wodzie, wirtualny świat, samodzielność, bezpieczeństwo w domu, korzystanie z numerów alarmowych, uzależnienie i inne.
Zebranym w książce bajkom towarzyszą wskazówki i komentarze Katarzyny Klimowicz, które, mamy nadzieję, będą dla rodziców i dzieci pomocą, inspiracją do rozmowy, zabawy czy przede wszystkim wspólnego zastanowienia się nad prezentowanymi tematami. Dodatkowo każdą bajkę poprzedza wywiad z ekspertem. Do projektu zaprosiliśmy osoby, które dobrze orientują się w poruszanych tematach albo dzięki wykonywanej pracy, albo osobistym doświadczeniom. Wśród ekspertów znaleźli się między innymi: Mateusz Kusznierewicz, Jasiek Mela, Małgorzata Ohme, Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Beata Pawlikowska, Piotr Pawłowski, Mariusz Sokołowski, Jakub Śpiewak.

„Bezpieczna bajka” to antologia pięknych i mądrych bajek dla dzieci, poradnik dla rodziców, a przede wszystkim świetny sposób na wspólne spędzenie czasu.

 

„Gdzie są ci, którzy od nas odeszli na zawsze? ” Cosetta Zanotti

baja10

książka w sposób otwarty podejmuje tematykę śmierci, przedstawiając ją jako drugą stronę życia. Opowiadanie o małej rybce, której tatuś pewnego dnia nie wraca do domu.

„Dziewczynka z walizkami” Jacqueline Wilson

baja 5

 

Po rozwodzie rodziców świat Andy rozpada się na kawałki. Wraz ze swoim pluszowym króliczkiem Rzodkiewką musi opuścić ukochany dom z morwowym drzewkiem w ogródku i zaakceptować zupełnie nową sytuację – wciąż kłócących się rodziców, nową żonę i męża mamy i taty oraz przybrane rodzeństwo, a także dwie, co tydzień zmieniane, różne sypialnie (z których żadna tak naprawdę nie jest jej). Musi poradzić sobie z narastającym poczuciem osamotnienia, tęsknotą za przeszłością. Opuszcza się w nauce, traci kontakt z przyjaciółmi… Najgorsze jest to, że Andy nie wie, jak pozbyć się wciąż przybywających zmartwień…Wymowa tej książki jest niejednoznaczna – w tym samym stopniu pesymistyczna co optymistyczna. Pokazuje, jak wielką tragedią dla dziecka jest rozwód rodziców, bo to właśnie oni RAZEM stanowią podstawowy filar jego świata. Optymistyczne przesłanie Dziewczynki z walizkami jest takie, że nawet najbardziej wywrócony do góry nogami świat po jakimś czasie znów się uładza. Mimo, że wszystko jest zupełnie inaczej, niż chcieliśmy, to i tak da się żyć i znaleźć w tym życiu dobre strony. Taką naukę mogą wynieść z lektury tej książki także te dzieci, których rodzice nie zamierzają się rozwodzić. W ich życiu też zdarzają się momenty, po których nic już nie jest tak, jak było.

Maria Molicka Bajki terapeutyczne. Część 1 i 2

bajki-terapeutyczne-b-iext11170293 

baja13

tematyka: lęk przed porzuceniem (w przedszkolu), lęk przed ciemnością, lęk przed bólem, lęk przed piciem alkoholu przez rodziców, lęk przed śmiercią, lęk przed zabiegiem medycznym ,lęk przed wyśmianiem, kompromitacją, lęk przed rozstaniem z rodzicami

Wojciech Kołyszko: „Smok Lubomił i tajemnice złości”

Smok-Lubomil-i-tajemnice-zlosci_Wojciech-Kolyszko,images_product,1,83-60083-68-1

 

Uczucia są zjawiskiem naturalnym. Gdy mamy z nimi kontakt i potrafimy je odpowiednio wyrażać, życie nabiera głębi, a relacje z innymi osobami pełni. Jeśli jednak ignorujemy je lub boimy się ich, zaczynamy mieć kłopoty. Skoncentrowani na sferze intelektu, często nie potrafimy posługiwać się naszą inteligencją emocjonalną. Seria bajek o uczuciach ma na celu wspomaganie rozwoju dziecka. Są one tak pomyślane, aby ułatwić rozpoznawanie, akceptowanie i właściwe okazywanie uczuć. Adresowane do dzieci w wieku 5-9 lat, także dorosłym mogą przynieść wiedzę na ten temat. Książka opowiada o tym, co tracimy, gdy nie dopuszczamy złości do głosu, a także, co się dzieje, jeżeli nie potrafimy nad nią zapanować. Znajdująca się w książce „Instrukcja obsługi złości” przedstawia praktyczne sposoby radzenia sobie z tym uczuciem. Kolejne bajki, wraz z „instrukcjami obsługi”, mówią o smutku, strachu, zazdrości, wstydzie i radości. Uzupełnia je książeczka z propozycjami gier i zabaw pomagających dostrzegać i adekwatnie wyrażać emocje.

Erika Meyer-Glitza: Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą

Terapeutyczne opowiadania dla impulsywnych dzieci

Wybuchy złości, ataki niszczenia wszystkiego wokół, bójki albo jawny bunt mogą stanowić bezradne próby wyrażenia wewnętrznych problemów i nawiązania społecznych kontaktów. Opowiadania zawarte w tej książce mają pomóc impulsywnym dzieciom w opanowaniu agresywnych skłonności i przeobrażeniu ich w cenną energię życiową.

Jan – Uwe Rogge – „Krótkie opowiadania na pokonanie strachu”

Krótkie opowiadania na pokonanie strachu + CD - Rogge Jan-Uwe

„Z humorem i fantazją pokonywać stres związany z wychowaniem dziecka” – tak brzmi motto znanego terapeuty rodzinnego i autora bestsellerów, jakim jest doktor Jan-Uwe Rogge. Dzieci odczuwają strach, ale on czyni je także silnymi. To, jak radzą sobie z tym problemem dorośli i dzieci, jak mogą nawiązać ze sobą dialog, ukazują zamieszczone w niniejszej książce krótkie opowiadania i informacje o różnych formach strachu, uwarunkowanych rozwojem dziecka.

Do książki dołączona jest płyta CD z krótkimi opowiadaniami terapeutycznymi.

Wojciech Kołyszko: „Smutek i zaklęte miasto”

Smutek-i-zaklete-miasto_Wojciech-Kolyszko-Jovanka-Tomaszewska,images_product,29,978-83-60577-95-0

Nie lubimy smutku i się go boimy. Zwłaszcza nie jest nam łatwo przyjąć smutek dziecka. Wolimy, gdy jest radosne, i mamy pokusę, aby chronić je przed nieprzyjemnymi emocjami. A przecież jednym z najcenniejszych darów, jakie możemy mu dać, jest nauka przeżywania uczuć; różnych uczuć. One po prostu są, czy tego chcemy, czy nie. Ich doznawanie i wyrażanie to podstawa zdrowego, harmonijnego rozwoju. Smutek uświadamia nam, że czegoś lub kogoś nam brakuje. Zgoda na smutek i uwolnienie go pomaga zrozumieć siebie i wyzwala radość.

Anna Piekarska: Straszydła i Straszydełko”

strzaszydla_m-150x150

książka opowiada historię dziewczynki, która ma lęki, ale za pomocą bajkowej postaci dowiaduję się jak przestać się bać. To ciekawa i praktyczna bajka, która pomaga dzieciom przezwyciężać lęki. Pomimo niepozornych rozmiarów książeczka oferuje nie tylko oryginalną bajkę dla dzieci, ale również pakiet edukacyjny dla dorosłych, zawierający wskazówki do zabaw i scenariusze rozmowy z dzieckiem. Autorka jest psychologiem krajowy mi międzynarodowym ekspert em w dziedzinie przemocy wobec dzieci.

Leo Buscaglia – „Jesień liścia Jasia”

jesien-liscia-jasia,pd,107008

Obowiązkowa lektura dla dzieci i dorosłych, przed każdymi świętami: Pierwszego Listopada, Wielkanocą i zawsze wtedy, gdy pojawia się temat śmierci i umierania. Wszystkie dzieci prędzej czy później dotyka śmierć najbliższych im osób, a także ukochanych zwierzątek. Jak o tym rozmawiać? Autor, Leo Buscaglia, potrafi to znakomicie. Przepiękna opowieść o życiu, przemijaniu i śmierci.

Barbara Cain – „Chyba jestem nieśmiały”

Chyba-jestem-niesmialy_Barbara-Cain,images_product,25,978-83-60577-07-3

 

Ta pogodna opowieść pokaże dzieciom, że nieśmiałość nie musi przeszkadzać i uniemożliwiać im zawieranie przyjaźni i dobrą zabawę. Staś jest nieśmiały… zbyt nieśmiały, by rozmawiać z panem Górskim, z którym kiedyś obserwowali razem ptaki, czy z miłym panem Koleckim, sprzedawcą lodów. Ale pewnego dnia, kiedy gubi się ukochany piesek Stasia, Wigorek, chłopiec zapomina o swojej nieśmiałości i myśli tylko o tym, by znaleźć ukochanego zwierzaka. I nagle okazuje się, że potrafi rozmawiać ze wszystkimi! Książeczka ta zawiera także część dla rodziców, w której znajdą oni wiele praktycznych wskazówek, jak pomagać dziecku w rozwijaniu umiejętności społecznych i nabieraniu pewności siebie.

Costetti V., Rinaldi M. – „Kubuś idzie do przedszkola”

images

Dzisiaj pierwszy dzień Kubusia w przedszkolu. Chłopiec jest jednocześnie zaciekawiony i przestraszony. Dlaczego musi iść do przedszkola?! Sam w domu świetnie się bawi! A co jeśli mama po niego nie przyjdzie? Dzięki pani, Kubuś krok po kroku uczy się rozpoznawać swoje uczucia i poznaje odpowiedzi na nurtujące go pytania. Z czasem zaczyna czerpać radość z nowego doświadczenia.

Karolina Święcicka – „Baśniowe mikstury. Historie, które leczą pomalutku ze strachów, nieśmiałości i smutków”

basniowe-mikstury-br-historie-ktore-lecza-pomalutku-ze-strachow-niesmialosci-i-smutkow_4dda5264a38e2_productmain

To zbiór 11 opowiadań terapeutycznych. Bohaterowie zmagają się z różnymi problemami, przeżywają trudne emocje i pokazują małym czytelnikom, jak można sobie z nimi radzić, jak podkreśla autorka „na różne, całkiem zwyczajne sposoby.” Zaletą książki jest jej uniwersalność. Książeczkę można polecić każdemu maluchowi, ponieważ zawarte w niej opowiadania nie dotyczą sytuacji kryzysowych, ale trudności dnia codziennego, zmartwień i obaw, których doświadcza większość dzieci np. lęk przed odrzuceniem przez grupę rówieśniczą, nieumiejętność przegrywania czy zazdrość o rodzeństwo.

Costetti V., Rinaldi M. – „Kubuś będzie miał braciszka”

kubus_bedzie_mial_braciszka

To pięknie ilustrowana, opowieść przeznaczona dla dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, napisana językiem oszczędnym, ale pełnym odniesień do świata dziecięcej wyobraźni. Prosta, pierwszoosobowa narracja, naturalne, czytelne dialogi pozwalają utożsamić się odbiorcy z bohaterem i oswoić emocje, które pojawiają się u dzieci oczekujących na narodziny rodzeństwa. Książka inspirowana jest ideą Porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga i prezentuje, w jaki sposób należy komunikować się za pomocą języka współczucia.

 

Costetti V., Rinaldi M. – „Kubuś ma siostrzyczkę”

kubus_ma_siostrzyczke

W domu Kubusia pojawia się siostrzyczka. Kubuś musi sobie poradzić w nowej sytuacji. Targają nim rozmaite uczucia i emocje, między innymi zazdrość i poczucie opuszczenia. Dzięki pomocy mamy i taty Kubuś próbuje sobie poradzić z nową sytuacją.

Albertazzi Ferdinando – „Kłamstwo ma krótkie nogi”

am490639

Kłamstwo ma krótkie nogi i wcześniej czy później się wyda. Ośmioletni bohater książki, Andrzej, jest kłamczuchem. Jest niezwykle pomysłowy, a wymyślone przez siebie historie opowiada mamie, babci i dziadkowi, twierdząc, że są najprawdziwsze na świecie. W tym świecie fantazji jest bohaterem: wraca do domu w przypalonym szkolnym mundurku, mówiąc, że musiał z pożaru ratować swego kolegę. Było to zadanie nieomal nie do wykonania! Każdego dnia ilość kłamstw rośnie i rośnie, do momentu gdy Andrzej odkrywa, że prawdziwym bohaterstwem i szczęściem jest mówienie prawdy.

Elżbieta Zubrzycka – „Słup soli”

Slup-soli-Jak-powstrzymac-szkolnych-dreczycieli_Elzbieta-Zubrzycka,images_product,5,83-60577-05-6

Dręczenie dzieci przez dzieci staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Ta książka pokazuje, jak milczenie i bierna postawa obserwatorów wspiera szkolnych dręczycieli i zachęca ich do działania. Co może zrobić pojedyncze dziecko, aby się przeciwstawić? Niewiele. A grupa? O wiele więcej, najpierw jednak musi powstać. W tym opowiadaniu chłopiec, który boi się i nie cierpi dręczenia, pod wpływem swojego brata, zaczyna działać…

Ramera Giovanna – „Mamo boję się szkoły”

Mamo-boje-sie-szkoly-Historyjki-terapeutyczne_Giovanna-Ramera,images_product,27,978-83-7318-907-2

Mateusz nie lubi chodzić do szkoły. Ma problemy z szybkim rozumieniem poleceń nauczycielki, koledzy sobie z niego żartują, nauczycielka dzieli uczniów na lepszych i gorszych, a do tego wszyscy wolą przyjaźnić się z Łukaszem. To wszystko sprawia, że Mateusz czuje się przygnębiony.
Opowiadanie to proponuje dziecku rozwiązanie trudnego problemu jakim jest niechęć do szkoły. Problem aklimatyzacji, próby odnalezienia swojego miejsca w klasie szkolnej, chęć zdobycia akceptacji przez rówieśników, poczucie niesprawiedliwości ze strony nauczycielki, porównywanie się z innymi bardziej sprawnymi i przez to bardziej lubianymi dziećmi, to poważne problemy z jakimi borykają się mali uczniowie.

Linde von Keyserlingk – „Nowe korzenie dla małych ludzi”

nowe-korzenie-dla-malych-ludzi-b-iext20170277

Kiedy rodzice się rozstają, dzieci są bezradne wobec swojej nowej sytuacji życiowej. Nagle jedno z rodziców odchodzi albo też dzieci same muszą zmienić miejsce zamieszkania. Dziecięcy świat rozpada się na tysiące kawałeczków razem ze światem dorosłych. Bezradność dzieci jest często nie do zauważenia przez narażonych na nadmierny stres rodziców, a zaniechanie prób przezwyciężenia tych wydarzeń może z łatwością prowadzić do niekorzystnych reakcji: strachu i rzucającego się w oczy zachowania.

Andrzej Korczyński – „Fascynujący Rysio”

213939-155x220

Rysio jest zupełnie inny niż dzieci, z którymi się spotyka. Ma dziwne rysy twarzy, szybko popada w złość, niszczy zabawki, nie ma przyjaciół, a najwięcej kłopotu sprawia mu nauka czytania i liczenia. Tak naprawdę nie jest złym dzieckiem, tylko niektóre jego zachowania wynikają z choroby. Rysio to dziecko z syndromem FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy, Fetal Alcohol Syndrome). Takie dzieci nigdy nie dorosną, ponieważ mają wrodzone wady somatyczne (dotyczące ciała), jak i neurologiczne (układu nerwowego, głównie mózgu). Jednak Rysio znajduje miłość, wsparcie i uzyskuje odpowiednią dla niego pomoc. Dowiaduje się bardzo ważnej rzeczy- są inne dzieci, które odczuwają podobnie, jak on i każde z nich zasługuje na akceptację i zrozumienie dla swoich trudności.

Aleksandra Światowska „Baltazar – mój przyjaciel z ADHD”

baltazar-moj-przyjaciel-z-adhd-u-iext10405701

Bohaterem książeczki jest Baltazar – 7-letni łoś, który przez swoją ruchliwość i trudności z koncentracją uwagi ma wiele kłopotów. Jest przez to nielubiany w szkole i postrzegany jako niegrzeczne dziecko. Jak się jednak okazało po wizycie u specjalisty, chłopiec cierpi na ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej.
Książeczka przeznaczona jest dla dzieci w wieku 4-8 lat. Ma pomóc dzieciom zrozumieć, czym jest to zaburzenie zachowania, jakie są objawy i w jaki sposób można pomóc kolegom i koleżankom z podobnym problemem.
Ze względu na formę opowiadania i język przekazywane treści są zrozumiałe dla dzieci. Po opowiadaniu znajdują się również informacje dla rodziców – jakie są objawy ADHD, gdzie udać się po pomoc specjalistyczną, jak na co dzień pomagać dziecku.

Wilgocki Jennifer, Wright M.K. „Czas niepewności. O dzieciach w rodzinach zastępczych”

czas niepewności

W uwagach dla rodziców zastępczych i innych dorosłych omówione zostały złożone przeżycia dziecka. Autorki podkreślają znaczenie otwartej komunikacji, pokazują też, jak udzielać dziecku pomocy, aby mogło przystosować się do nowej sytuacji i prawidłowo rozwijać, wykorzystując tkwiący w nim potencjał. Doświadczone w pracy z dziećmi autorki napisały książkę, która przynosi dzieciom wiedzę i wsparcie w tym trudnym dla nich czasie. Pomaga im zachować radość dzieciństwa i mimo napotykanych trudności, żyć pełnią życia.

Katarzyna Kotowska: Jeż

Jeż - Katarzyna Kotowska

Historia rodziny chłopca- jeża zabranego z sierocińca do pięknego domu, w którym rodzice od dawna czekali na dziecko. Chłopiec, początkowo najeżony kolcami nieufności, stopniowo oswaja się z nową rodziną i miejscem, wraz z upływającym czasem gubiąc coraz więcej kłujących kolców. Mądra opowieść o tym, jak miłość i cierpliwość potrafi pokonać przeciwności i wyleczyć głębokie rany.

Fulvia degl‚Innocenti: „Dlaczego tatuś krzyczy?”

155x220

Andrzej ma cudownego tatę, bawi się z nim i bardzo go kocha. Jednak nagle w trakcie następuje zmiana: jakby obudził się w nim czarny człowieczek, który go odmienia, a Andrzeja napełnia strachem. Co zrobić w takiej sytuacji?

Seria Wielkie Problemy Naszych Dzieci prezentuje historyjki terapeutyczne, służące zwerbalizowaniu problemu, a tym samym sprzyjające zrozumieniu lęków, obaw, niepowodzeń oraz pokazujące, jak należy sobie z nimi radzić. Seria skierowana jest nie tylko do dzieci, ale przede wszystkim do rodziców i nauczycieli. Pozwoli im ona wspierać dzieci i będzie pomocą pedagogiczną w nabywaniu umiejętności rozwiązywania różnych trudności oraz budowaniu relacji z innymi, a uczniów uwrażliwi na potrzeby innych.

To nie Twoja wina”: Maria Adele Garavaglia

Seria Wielkie Problemy Naszych Dzieci

55697

Markowi trudno pogodzić się z separacją rodziców. Jest przekonany, że mama i tata rozstają się z jego winy. Rozmowy z dorosłymi nie przynoszą większych rezultatów. Dopiero widok obojga rodziców entuzjastycznie kibicujących mu podczas meczu, przekonuje chłopca o prawdziwości ich słów.

Czy silniejszy zawsze zwycięża?”: Maria Adele Garavaglia

Seria Wielkie Problemy Naszych Dzieci

czy-silniejszy-zawsze-zwycieza-u-iext6126952

Czasami bardzo trudno znaleźć sobie przyjaciół. Szymon, klasowy łobuz, jest codziennym koszmarem Dawida. W jaki sposób można uniknąć szturchańców, docinków i tego okropnego niepokoju przed lekcjami? Co robić? Uciec i ukryć się czy ostatecznie zmierzyć się z Szymonem?
Historia opowiedziana w tej książce pokazuje, na czym polega przyjaźń, w jaki sposób przezwyciężać strach, dostrzec wartość w sobie i takie cechy, które mogą pomóc w walce z chuligaństwem w szkole.

Stańczuk Barbara:  „Bajki terapeutyczne… na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro”

 

„Bajki terapeutyczne… na dzień dobry i jeszcze lepsze jutro” to efekt przemyśleń i doświadczeń życiowych i zawodowych autorki – Barbary Stańczuk. Wśród bajeczek są takie, które pomogą przebrnąć wspólnie z dzieckiem przez różne „życiowe zakręty”, jak np. sytuacja rozwodowa, śmierć bliskiej osoby, rozłąka, pokonywanie problemów szkolnych, radzenie sobie z wymuszaniem przez dziecko zakupu reklamowanych rzeczy, pokonywanie problemów ze snem i wieloma innymi emocjami…